onsdag 23 november 2016

La Dolce Vita - åk 3 reste till Rom!

Den 8.10.2016 började vår resa till Italien och Rom. Tåget gick tidigt på morgonen från Kokkola till
Tikkurila och flyget lämnade landet på eftermiddagen. I Rom på kvällen blev vi välkomnade av
Carlo och hans fru i vår airbnb-lägenhet. Efter att vi delat upp de 5 rummen och ätit lite snacks som Carlo välkomnade oss med begav vi oss ut på Roms gator för att känna in stadsdelen Monti lite. Efter en stunds sökande hittade vi den lilla baren
Blackmarket som skulle ha jazz-kväll, men det var helt fullsatt så vi rymdes inte in så en del av
gruppen gick tillbaka hem för att sen lite senare återvända tillbaka till Blackmarket. En del gick till
en annan bar nära där dock musikvolymen var väldigt hög så man inte alls hörde vad de andra sa
utan att ropa åt varandra. Vi fick iallafall smaka resans första Aperol Spritz.

Söndagen spenderades vid Maxxi och Outdoor Festival. På väg till Maxxi hann vi
också sitta på Spanska trappan och äta gelato. Vid Maxxi (Museum for Contemporary Art) fanns flera olika
temautställningar och hela byggnaden liknade lite Kiasma i Helsingfors. Outdoor Festival som tog
plats bredvid Maxxi var mycket intressant. En massa stora installationer presenterades i gamla
militärbyggnader. Konstinstallationerna var gjorda av unga konstnärer från olika länder. Varje lördag
kunde man höra live musik och söndagar se film. En installation som alla verkade gilla lite extra var
en stor hall fylld med rök som hade ett ljusspel som rörde på sig i takt med musiken. Ett simpelt
koncept som funkade väldigt bra.

På måndag åkte vi till St. Peterskyrkan som var ett trevligt besök. Hela den gigantiska kyrkan var fylld med
målningar och utsmyckad från topp till tå. Vi hann också se Forum Romanum och utsidan av
Colosseum och åt vid en restaurang med toppen betjäning!

11.10 betydde Vatikanstaten för oss! Vi köade i ca 2,5h flankerade av en massa "guider" som försökte få oss
köpa deras ’skip the line’ paket för 28€ som sen blev mindre och mindre för varje gång vi tackade
nej, vi bestämde att vi hellre ville köa och känna på det riktiga livet som turist. Då vi väl kom in till museet möttes vi av ett enda stort
folkhav och ett inträde som var enbart 4€ per person!! Efter att vi druckit lite halväckligt kaffe och
ätit översöta muffins begav vi oss in i museet och följde folkmassan.
Museet är uppbyggd på de sättet att du måste gå igenom alla rum för att hitta ut och fram till
höjdpunkten Sixtinska kapellet. Denna dag då YA! Bildartesan åk 3 bestämde sig för att besöka
Påven och hans lilla stats museum fanns där också se så där hundra miljoner andra människor. Man bara
flöt med massan och man såg inte på de sättet så mycket av konsten eller rummen. Vi tog ca 5
steg per minut. Efter att vår lilla grupp tappat bort nästan alla i bildartesangänget och gått där i några timmar såg vi
äntligen skylten för Sixtinska kapellet och vi visste att vi var nära friheten och frisk luft.

Efter denna pärs besökte vi Cesare Pietroiustis ateljé där vi fick bekanta oss med hans konst och olika performance konstprojekt.

På onsdag besökte vi Macro, ett annat museum för modern konst. Vi besökte också The
Protestant Cemetery. Och på vägen dit och tillbaka såg vi Colosseum från utsidan igen - vi skulle
egentligen besöka Colosseum också men det var så mycket turister där så vi orkade inte med det
efter att vi blivit traumatiserade av besöket i Vatikanstaten.
Macro var kanske litet av en besvikelse då det inte hade så mycket att visa, men åtminstone fanns det ett gelato-café utanför som bjöd på kanske resans godaste gelato.
The Protestant Cemetery som var en gravgård för icke-katoliker var däremot väldigt vacker. På denna gravgård är bl.a. John Keats och Percy Bysshe Shelley (två brittiska poeter)
begravda. Vi hittade också en grav med namnet Runeberg på. På gamla delen av gravgården
fanns också Cestiuspyramiden som är byggd 12 f.Kr. var Gaius Cestius Epulonius är begravd.

Efter besöket på gravgården fick vi som uppgift att hitta till två andra viktiga platser i Rom; Fontana Di Trevi och Pantheon. Vi gick
via den gamla fina stadsdelen Trastevere och yrade runt en stund. Utan karta hittade vi till sist
båda ställena och sen började vi leta efter en restaurang för sista måltiden i Rom. Pizza och pasta stod förstås på menyn!

Överlag var Rom en väldigt bra stad att åka på studieresa till, speciellt för en konststuderande då vart man än tittade såg man kulturhistoriska bekanta saker samt intressant ny street art. Maten var för det mesta god och speciellt de billiga pizzabitarna från "hål i väggen" var smaskens. Historiska byggnader fanns överallt och
man behövde inte gå in i t.ex. Colosseum för att uppleva hur stor den egentligen är. Och vissa ställen kunde
man bara gå in i som vilken annan byggnad som helst, ex Pantheon. Första gången vi såg Colosseum förstod vi
inte ens att den verkligen var där framför oss. Den var liksom mitt i trafiken och tornade upp sig alltför nära en.
Vädret var också på vår sida under resan och vi fick uppleva några varma dagar med klar himmel och sol, men också lite regn.